Cursus ESP Artrose & Osteoperose

Door vergrijzing van de bevolking en de leefstijl van mensen nemen klachten van osteoporose en artrose steeds grotere vormen aan. Als fysiotherapeut krijg je steeds vaker te maken met deze ziektebeelden. Maar wat is artrose en osteoporose precies? Welke risicofactoren kennen we? Is het altijd een pathologie? Worden de belangrijkste symptomen van pijn en bewegingsbeperking wel veroorzaakt door de pathofysiologische veranderingen van het kraakbeen of het bot? En hoe kun je de revalidatie optimaal gestalte geven bij cliënten met deze klachten?

De cursus ESP Artrose & osteoporose geeft u antwoord op al deze vragen. De geaccrediteerde cursus is bedoeld voor gediplomeerde fysiotherapeuten (minimaal niveau startbekwaam volgens het nieuwe beroepsprofiel, HBO-diploma fysiotherapie).

Inhoud van de cursus ESP Artrose & Osteoperose

Studiebelasting

50% theorie + 50% praktijk = 100% cursus.

Deze ESP cursus is geaccrediteerd door het KNGF.

Voordelen

1. integraal evidence-based concepten.
  2. direct aan de slag met je nieuw verworven competenties.
  3. maximaal 24 deelnemers!
  4. lage kosten!

Niveau

Deze cursus is bedoeld voor gediplomeerde fysiotherapeuten (minimaal niveau startbekwaam volgens het nieuwe beroepsprofiel, HBO-diploma fysiotherapie).

Competenties

In de basic cursus worden de volgende competenties getraind: “screenen, diagnosticeren en plannen”, “therapeutisch handelen” en “preventief handelen” (bron: het beroepsprofiel van de fysiotherapeut, KNGF, oktober 2005).

Leerdoelen

Theorie

• De studenten kennen de anatomie en de histologie van kraakbeen en bot.
  • De studenten kennen de verschillende fasen van de wondgenezing van bot.
  • De studenten hebben inzicht in de biomechanica van de verschillende gewrichten.
  • De studenten kennen de verschillende oorzaken voor het ontstaan van arthrose en osteoporose.
  • De studenten kennen de verschillende patiëntenprofielen vanuit de KNGF-richtlijn arthrose en de klinische consequenties voor revalidatie.
  • De studenten kunnen een inschatting maken van dreigende immobiliteit, verhoogd valrisico en de mogelijke aanwezigheid van val- of bewegingsangst.

Praktijk

• De studenten kunnen fysiotherapeutische testen optimaal uitvoeren.
  • De studenten kunnen compressiemobilisaties uitvoeren.
  • De studenten zijn in staat een revalidatieprogramma samen te stellen.
  • De studenten kunnen alle relevante oefeningen voor de onderste, bovenste extremiteit en wervelkolom coördinatief goed uitvoeren.
  • De studenten kunnen een programma opzetten en uitvoeren betreffende valpreventie.

• Algemene en specifieke bindweefselfysiologie van kraakbeen en bot.
  • Functionele anatomie van de wervelkolom, heup en knie.
  • Analyse (dreigende) immobiliteit, verhoogd valrisico en de mogelijke aanwezigheid van val- of bewegingsangst.
  • Fysiotherapeutische modellen en klinisch redeneren met aandacht voor patroonherkenning van verschillende graden arthrose, osteopenie en osteoporose. Er zal ook aandacht worden besteed aan rode vlaggen en screening in het kader van D.T.F.
  • Het fysiotherapeutisch onderzoek toegespitst op arthrose en osteoporose, waarbij de basis wordt gevormd door de KNGF-richtlijnen arthrose en osteoporose. Hierbij wordt onder andere ook gewerkt met de time-up-and-go-test, Tinettiscore en de Berg-Balance-test.
  • Wondgenezing en de klinische relevantie voor fysiotherapeutisch handelen.
  • Revalidatieleer met aandacht voor de grondmotorische eigenschappen “coördinatie”, “mobiliteit” en “kracht”.
  • Vaardigheden: actieve revalidatie, open en gesloten keten training, compressiemobilisaties en valpreventie.