Cursus Crafta – Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen is een groeiend probleem maar veel vragen over de etiologie en het beheer blijven onbeantwoord. Kan fysieke therapie een positieve bijdrage leveren voor deze groep patiënten?

Op basis van evidence-based practice (EBP) bespreken we de plaats en mogelijkheden van fysiotherapie met klinische voorbeelden uit het biopsychosociale model. We zoomen in op de aard van het probleem en onderzoeken groei als mogelijke factor bij het disfunctioneren van het neuromusculoskeletale systeem. Ook kijken we naar oorzaken, oplossingen en bijkomende factoren van recurrente hoofdpijn en het klinisch patroon van kinderen met craniocervicale dysfuncties.

De geaccrediteerde cursus kent een praktische aanpak met metingen van hoofdpijn en lichamelijk onderzoek van craniofaciale regio’s. Zowel fysiotherapeuten, manueel therapeuten, logopedisten als tandartsen kunnen deelnemen aan de cursus, ook zonder de basiscursus Crafta.

30 oktober 2020

Daniela von Piekartz

€ 497

Deze cursus kan ook zonder CRAFTA basiscursus gevolgd worden.

Inhoud van de cursus Crafta – Hoofdpijn bij kinderen

Inleiding

In deze Crafta cursus leer je het klinisch redeneer proces bij hoofdpijnklachten bij kinderen. Onderzoek en behandeling volgens CRAFTA van kinderen met hoofdpijnklachten zijn onderdeel van deze cursus.

Accreditatie voor het KNGF met 30 punten voor het register algemeen fysiotherapeut is aangevraagd, voor het Keurmerk Fysiotherapie (SKF) met 30 punten is goedgekeurd..

Cursus prijs is : €497,00

Cursustijden

30 en 31 Oktober 2020.

• Dag 1: 12.30 Ontvangst en registratie, 13.00 tot 20.00
  • Dag 2: 8.30 tot 18.00. 18.00 Evaluatie en afronding.

Doelstellingen

Er worden diverse thema’s besproken met daarin ruimte voor klinisch redeneren, onderzoek en behandeling van:

• Hoofdpijn bij kinderen. De aard van het probleem.
  • Groei als een mogelijke factor die bijdraagt tot disfunctioneren van het neuromusculoskeletale systeem
  • Recurrente hoofdpijn: Oorzaken, oplossingen en bijkomende factoren
  • klinisch patroon bij kinderen met craniocervicale dysfuncties
  • Meting van hoofdpijn bij kinderen. Een praktische aanpak
  • Lichamelijk onderzoek van craniofaciale regio’s, waaronder craniale en de neurodynamica.
  • Beheer van terugkerende hoofdpijn bij kinderen: fysiotherapie en manipulatieve acties
  • Programma’s om gedrag te beïnvloeden bij cognitief terugkerende hoofdpijn.

Daniela von Piekartz

Opmerkingen

Fysiotherapeuten, manueeltherapeuten, logopedisten en tandartsen. Deze cursus kan gevolgd worden zonder de basiscursus Crafta gevolgd te hebben.

Koffie, thee en lunches worden aangeboden door Physio education & science evenals cursusmateriaal (map, handout, pen).

Groepsgrootte: ca. 15-30. Afhankelijk van de groepsgrootte wordt er een assistent ingezet.