Cursus Crafta Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen is een groeiend probleem maar veel vragen over de etiologie en het beheer blijven onbeantwoord. Kan fysieke therapie een positieve bijdrage leveren voor deze groep patiƫnten?

Op basis van evidence-based practice (EBP) bespreken we de plaats en mogelijkheden van fysiotherapie met klinische voorbeelden uit het biopsychosociale model. We zoomen in op de aard van het probleem en onderzoeken groei als mogelijke factor bij het disfunctioneren van het neuromusculoskeletale systeem. Ook kijken we naar oorzaken, oplossingen en bijkomende factoren van recurrente hoofdpijn en het klinisch patroon van kinderen met craniocervicale dysfuncties.

De geaccrediteerde cursus kent een praktische aanpak met metingen van hoofdpijn en lichamelijk onderzoek van craniofaciale regio’s. Zowel fysiotherapeuten, manueel therapeuten, logopedisten als tandartsen kunnen deelnemen aan de cursus, ook zonder de basiscursus Crafta.

5 maart 2018

Harry von Piekartz

Deze cursus kan ook zonder CRAFTA basiscursus gevolgd worden.

Inhoud van de cursus Crafta Hoofdpijn bij kinderen

Productbeschrijving

De cursus is geaccrediteerd door het KNGF met 30 punten voor het register algemeen fysiotherapeut en door het Keurmerk Fysiotherapie (SKF) met 30 punten.

Toelatingseis

Fysiotherapeuten, manueeltherapeuten, logopedisten en tandartsen. Deze cursus kan gevolgd worden zonder de basiscursus Crafta gevolgd te hebben.

Thema’s:

• Hoofdpijn bij kinderen. De aard van het probleem.
  • Groei als een mogelijke factor die bijdraagt tot disfunctioneren van het neuromusculoskeletale systeem
  • Recurrente hoofdpijn: Oorzaken, oplossingen en bijkomende factoren
  • klinisch patroon van kinderen met craniocervicale dysfuncties
  • Meting van hoofdpijn bij kinderen. Een praktische aanpak
  • Lichamelijk onderzoek van craniofaciale regio’s, waaronder craniale en de neurodynamica.
  • Beheer van terugkerende hoofdpijn bij kinderen fysiotherapie en manipulatieve acties
  • Programma’s om gedrag te in Cognitief terugkerende hoofdpijn.

Inbegrepen zijn koffie, thee, een door Nexus verzorgde lunch, cursusmateriaal (map, handout, pen).

Groepsgrootte: ca. 15-30. Afhankelijk van de groepsgrootte wordt er een assistent ingezet.

Cursustijden

5-7 maart 2018

• Dag 1: 13.00 tot 20.00
  • Dag 2: 8.30 tot 18.00
  • Dag 3: 8.30 tot 14.00

Overzicht

• Docent: Harry von Piekartz.
  • Cursustijden: zie boven.
  • Datum:
  • Kosten: 595,00 euro.
  • Groepsgrootte: ca. 12-25
  • doelgroep: fysiotherapeuten (bachelor). Deze cursus kan ook zonder CRAFTA basiscursus worden gevolgd.