Cursus Crafta Special topic cursus

Bachelor fysiotherapie

14 maart 2019

Daniela von Piekartz

Accreditatie wordt aangevraagd bij KNGF en SKF. De prijs is excl. verplichte Elearning. De prijs voor Elearning wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.

Inhoud van de cursus Crafta Special topic cursus

Studiebelasting

50% theorie + 50% praktijk = 100% cursus.

5 dagen in totaal (deel 1 3 dagen en deel 2 2 dagen plus verplichte Elearning).

Niveau en deelname

Deze cursus kan zonder de Crafta basiscursus worden gevolgd. In het verleden werden de themas van deze cursus in de CRAFTA hoofdpijn bij kinderen, de CRAFTA cervico-oculaire cursus en de CRAFTA craniocervicale cursus aangeboden. Deze cursussen zullen in de toekomst niet meer aangeboden worden. Mocht je in het verleden een van deze cursussen gevolgd hebben en je wilt je verder ontwikkelen kun je ook opgeven voor deze cursus. Afhankelijk van je eerder gevolgde cursussen krijg je vrijstelling voor één of meerdere dagen. Neem hiervoor contact met ons op.

Afsluiting cursus: geen certificaat of diploma, wel een bewijs van deelname (geen toetsing).

Leerdoelen

• De cursusdeelnemer heeft op het einde van de cursus:
    • Kennis over verschillende facilitatiesystemen van het lichaam die verantwoordelijk zijn voor houding, evenwicht, equilibrium en visuele functies.
    • Kennis over de actuele evidentie omtrent traumatisch hoofd- en aangezichtsletsel en de ontwikkeling van functionele stoornissen in het vestibulaire, visuele en somatosensorische systeem.
    • Basis vaardigheden om het vestibulaire, visuele en somatosensorische systeem op (dys-)functies te beoordelen.
    • Basis vaardigheden om een individueel behandelplan met specifieke revalidatie oefeningen in verschillende contexten te ontwikkelen.
    • Kennis over de actuele evidentie over hoofdpijn bij kinderen met epidemiologie, classificaties en pathobiologische mechanismen.
    • Klinische patronen van hoofdpijn bij kinderen en relevante comorbiditeiten.
    • Specifiek (manueel) onderzoek en behandeltechnieken van het neuromusculoskeletale systeem betreffende hoofd-aangezicht en nek.
    • Kennis om (manuele) technieken op basis van het klinisch redeneren in het verdere onderzoek en het specifieke fysiotherapeutisch handelen bij cranio-cervical-faciale en oculaire dysfuncties te integreren.

• Gedurende deze 5-daagse cursus worden craniocervicale en vestibulair-oculaire (dys-) functies in relatie tot postural control besproken. Het klinisch onderzoek van het cervicale en oculomotorische systeem wordt gedemonstreerd en gezamenlijk geoefend. Verschillende vormen van primaire en secundaire hoofdpijnen en de rol van het neuromusculoskeletaal onderzoek en therapie worden besproken waarbij aandacht is voor zowel externe als ook klinische evidentie. Verschillende pediatrische hoofdpijnvormen en daaraan gerelateerde thema’s zoals de invloed van beugels enz, het equilibrium, motorische achterstanden, neuromusculoskeletale dysfuncties van de ogen, wervelkolom en het perifere zenuwstelsel en de craniofaciale-mandibulaire regio worden toegelicht en klinische tests en behandelstrategieën geoefend.
  • Thema’s van de cursus zijn:

Thema 1: Craniocervical region dominance

• Overzicht van actuele classificaties voor hoofdpijn en interpretatie in de praktijk
  • Functionele anatomie en biomechanica van de juveniele en adulte craniocervicale regio.
  • Neuromusculoskeletale tests van de craniocervicale regio.
  • Differentiatietesten craniocervicaal vs. temporo-mandibulair/facio/neurale regio.
  • Klinische patronen van migraine, tension-type en cervicogene hoofdpijnen.
  • Cervicale instabiliteit, n. occipitalis major, n. hypoglossus.
  • Neuromusculoskeletale behandeling en management strategieen.

Thema 2: Oculomotor and vestibular dominance

• Cervical – vestibulaire – oculaire reflex systemen. Mechanismen, dysfuncties en symptomen
  • Assessment van het cervico-oculaire reflex systeem
  • Neuromusculoskeletaal oculair assessment bij volwassenen en kinderen
  • Revalidatie en management van oculaire – vestibulaire – cervicale dysfuncties

Thema 3: Pediatric dominance

• Groei als potentieel bijdragende factor voor dysfuncties van het neuromusculoskeletale system
  • Recidiverende pediatrische hoofdpijn: oorzaken, triggers en bijdragende factoren.
  • Assessment van hoofdpijn bij kinderen (subjectieve metingen)
  • Fysieke assessments van b.v. craniofaciale-mandibulaire regio
  • Neurodynamica in de pediatrie
  • Neuromusculoskeletaal management van recidiverende hoofdpijn bij kinderen

De belangrijkste aspecten op een rij:

• Docent: Daniela von Piekartz
  • Cursustijden:
    • dag 1: 12.00-20.00h
    • dag 2: 8.30-18.00h
    • dag 3: 8.30-16.00h
    • dag 4: 12.00-20.00h
    • dag 5: 8.30-16.30
  • Datum:
    • deel 1 14 tot 16 maart 2019.
    • deel 2 19 en 20 mei 2019.
  • Accreditatie wordt aangevraagd bij het KNGF (registers algemeen fysiotherapeut, sport en manueeltherapeut) en bij Stichting Keurmerk Fysiotherapie.
  • Kosten: 975,00 euro (incl. Elearning module).
  • Groepsgrootte: ca. 15-30.
  • Doelgroep: fysiotherapeuten (bachelor).