Masterclass ESP PFPS

De behandeling van patiënten met het patellofemorale pijn syndroom (PFPS) is vaak niet eenvoudig en de laatste jaren veranderen de inzichten bij dit pijnbeeld voortdurend. Wat zijn de nieuwste inzichten als het gaat om etiologie en functionele anatomie? Wie is ‘at risk’? Hoe zeker is de diagnose? Wat zijn manuele en oefentherapeutische mogelijkheden? Wat kunnen hulpmiddelen als tape en inlay’s doen? Hoe ga je om met belastingsvariabelen? Hoe en wanneer kan de patiënt weer sporten? Tijdens deze geaccrediteerde masterclass besteden we aandacht aan deze vragen, zowel in theorie als praktijk.

23 mei 2019

Igor Tak en Martin Ophey

Download Brochure Print

Inhoud van de masterclass ESP PFPS

Patiënten met het patellofemorale pijn syndroom (PFPS) worden vaak gezien in de sport(para)medische praktijk. Voor velen is het steeds een uitdaging om de patiënt met dit pijnbeeld op een succesvolle wijze te behandelen. De inzichten zijn de laatste jaren aan verandering onderhevig. Wat zijn die huidige inzichten ten aanzien van etiologie en functionele anatomie? Wie is ‘at risk’? Hoe zeker is de diagnose? Wat zijn manuele en oefentherapeutische ingangen? Wat is de plaats van hulpmiddelen als tape en inlay’s? Hoe ga ik om met belastingsvariabelen bij dit pijnbeeld? Hoe en wanneer kan er weer gesport worden?

Op deze vragen en meer zal zowel in theorie als praktijk aandacht besteed worden tijdens deze masterclass.

Je leert mobilisatietechnieken voor het strekapparaat, McConnell tape toepassen, myofasciale technieken voor de tractus iliotibialis, oefentherapie in open en gesloten keten lokaal voor de quadriceps maar ook voor de lage rug en heup. Er wordt een systematische opbouw voor de return to sports aangeboden.

De docenten Igor Tak en Martin Ophey hebben jarenlange ervaring met het onderzoeken en behandelen van patienten met PFPS. Igor promoveert op het thema liespijn in de sport. Martin doet onderzoek naar PFPS bij jonge volwassenen.

Deze Masterclass zal je een enorme boost geven in gerichte diagnostiek en behandeling van dit vage muskuloskeletale pijnbeeld.

Deze Masterclass was in het verleden al geaccrediteerd (registers sport en algemeen practicus, 6 punten). De nieuwe editie zal ook aangevraagd worden voor het register manueel therapie.

De belangrijkste aspecten op een rij:

• Docent: Dr. Igor Tak en Martin Ophey (MSc).
  • Cursustijden: 9.30h tot 17.30h.
  • Datum: 23 mei 2019
  • De Masterclass was in het verleden al geaccrediteerd met 6 punten voor het register algemeen fysiotherapeut en sport. Wij vragen nu ook voor MT aan.
  • Kosten: 249,00 euro.
  • Groepsgrootte: ca. 15-30.
  • doelgroep: fysiotherapeuten (bachelor).